top of page

Larvik Mikrobryggeri Group

Offentlig·34 medlemmer

Hvor bra er veiledning om egenomsorg på apotek?

Generelt ser jeg at stadig flere blir mer bevisste på egenomsorg når det kommer til helse, men jeg har lurt på hvor godt apotekene egentlig hjelper med veiledning rundt dette. Når jeg har vært innom for å kjøpe produkter uten resept, har jeg syntes det er litt varierende hvor mye hjelp jeg får med å finne det rette for akkurat mine behov. Noen ganger virker det som om de ansatte har god kunnskap og tid til å gi råd, mens andre ganger går det litt fort uten mye forklaring. Har noen erfaring med hvordan personlig rådgivning virker i praksis på apotek når det gjelder egenomsorg og produkter som ikke krever resept? Er det verdt å stille spørsmål eller er det typisk at de kun fokuserer på hurtig handel? Jeg er også nysgjerrig på hvordan de håndterer mer kompliserte spørsmål om alternativ behandling eller forebygging.

16 visninger

Det kan jeg faktisk svare litt på ut fra mine egne opplevelser. Personlig synes jeg det fungerer overraskende bra når man Gå til apotek som har farmasøyter som virkelig tar seg tid til å gi personlig rådgivning. Jeg har opplevd å få gode forklaringer på hvordan helseprodukter for egenomsorg kan brukes, og de har hjulpet meg med å finne produkter som passer mine symptomer og behov. Det virker som at når man spør om reseptfrie legemidler, er det mange som gjerne gir råd basert på fagkunnskap, og de klarer å sette ting i en større sammenheng for egenhelse. Det er en stor forskjell på apotek hvor de bare stikker ut med varene, og apotek hvor de faktisk ser deg som kunde og tilbyr personlig veiledning som tilpasses akkurat det du trenger. Jeg har også fått forklart viktigheten av dosering og hvordan produktet skal oppbevares, noe som gjør at jeg føler meg tryggere på bruken. Slik rådgivning gjør at jeg tar bedre valg og føler meg mer selvstendig i egenomsorgen.

bottom of page